Asperges!

Asperges

Asperge: een bijzonder kwaliteitsproduct

Ieder jaar opnieuw geboren en opnieuw gekoesterd door koks, liefhebbers, boeren en buitenlui. Asperge is verrukkelijk gezond. Het is een puur, eerlijk streek -en seizoenproduct. Het ”witte goud”, “parels van het land” ….de koosnamen liegen er niet om. Asperges zijn uniek en een van de oudste groenten. In Nederland vindt de teelt plaats op zandgronden.

Vers, vers en nog eens vers. Ofwel: zien, voelen en horen

Verse asperges zijn de lekkerste asperges. Maar hoe weet je wat vers is? Dat kun je zien aan de lichte glans  op de asperge. Je kunt het ook voelen door met een vingernagel voorzichtig in de stengel te drukken en te kijken of er wat vocht uit komt. Maar vooral kun je het horen: wrijf twee stengels tegen elkaar en als dit een piepend geluid maakt, zit je goed.

Bewaren

Verse asperges zijn gevoelig voor uitdrogen. Gewikkeld in een vochtige theedoek zijn asperges 3 tot 4 dagen in de koelkast houdbaar. U kunt de asperges het beste zo vers mogelijk gebruiken. Voordat u ze gaat bereiden kunt u de asperge een uurtje in ijskoud water leggen.

Schillen

Indien u ongeschilde asperges koopt, neem de tijd om ze rustig te schillen. De grootste teleurstelling van het asperge eten is een schilletje dat is blijven zitten. Leg ze plat op een plankje om breken te voorkomen en schil met een dunschiller vanaf de kop naar het uiteinde. Dan weet u zeker dat u niks gemist heeft. Snij de onderkant 1 tot 2 cm af, in ieder geval op bordlengte. Groene asperges  hoef je niet te schillen.

Basisrecept asperge koken

Kook de afgesneden restanten met wat zout gedurende 20 minuten. In het kookvocht (afgesneden restanten verwijderen) met de smaak van asperges kookt u gedurende 5 minuten de asperges. Laat de asperges gedurende 15 tot 20 minuten nagaren in het vocht. Schep de asperges uit het vocht en serveer met bijvoorbeeld boter, ham, gekookte aardappelen en eieren.

Gezond en weinig calorieën

Asperges zijn bijzonder rijk aan vitamine B en vitamine E en foliumzuur. Bovendien bevatten asperges ook veel vitamine C en mineralen zoals fosfor en ijzer. Je lichaam krijgt een boost aan gezonde groente. Asperge bevat weinig calorieën: minder dan 4 kcal per asperge. Ook weinig cholesterol, geen vet en erg weinig zout.

Een reactie schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *